gr gr Ελληνικά en en English
f
ShareThis
Η Javascript πρέπει να είναι ενεργοποιημένη για να συνεχίσετε!

Σεμινάρια

3ο σεμινάριο: Δρ. Παύλος Μούλιος, «Η έβδομη μέρα της δημιουργίας»: καταναλωτική κουλτούρα, ελεύθερος χρόνος και Δημοκρατία στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1950


27-05-2024
Ομιλητής:
Μούλιος Παύλος (Πάντειο Πανεπιστήμιο)
Σχολιασμός:
Ανδρέας Κακριδής (Πάντειο Πανεπιστήμιο), Λήδα Παπαστεφανάκη (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων)

Περίληψη:

Το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εγκαινιάζει μια νέα εποχή για την Δ. Ευρώπη με τον Αμερικανικό παράγοντα να παίζει καθοριστικό ρόλο στην επανεκκίνηση της οικονομικής και πολιτικής ζωής. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1940, οι έννοιες της Ανασυγκρότησης και της Ανάπτυξης καταλαμβάνουν σταθερή θέση στην ρητορική των δυτικοευρωπαϊκών Κυβερνήσεων και κατ’ ένα μεγάλο βαθμό εκφράζονται μέσα από την σύνδεση της συλλογικής και ατομικής ευημερίας με την αγορά. Η κατανάλωση αγαθών και υπηρεσιών προβάλλεται από τις μεταπολεμικές κυβερνήσεις και τα ΜΜΕ ως δικαίωμα και συνάμα ευθύνη του μεταπολεμικού πολίτη, ενώ παράλληλα συνδέεται άμεσα με την υπόσχεση του εκδημοκρατισμού. Στο πλαίσιο αυτό, η καθημερινή κατανάλωση εμπλουτίζεται με νέες πρακτικές της αγοράς και νοηματοδοτήσεις οι οποίες αξιώνουν μια γενικότερη πολιτισμική επίδραση στο άτομο και στον τρόπο που βλέπει τον εαυτό του και τον κόσμο.

Η Ελλάδα από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 υπήρξε από τις πρώτες χώρες οι οποίες εκτέθηκαν στις γενικότερες οικονομικές και πολιτισμικές πολιτικές που διαμόρφωσαν την μεταπολεμική Ευρώπη, γύρω από τον άξονα της μαζικής παραγωγής και κατανάλωσης. Το γεγονός αυτό μαζί με όλα όσα συγκροτούν την «ελληνική ιδιαιτερότητα» αποτυπώθηκαν έντονα στην δεκαετία του 1950 και επέδρασαν σημαντικά στην κοινωνία και το άτομο, καθιστώντας την ελληνική περίπτωση ιδανική για την μελέτη της ρητορικής, των μέσων και των τρόπων προώθησης και εδραίωσης της καταναλωτικής ζωής στην μεταπολεμική Ελλάδα. Με αφετηρία τα παραπάνω και κεντρικό παράδειγμα την «συζήτηση» για τον ελεύθερο χρόνο στον ημερήσιο και περιοδικό Τύπο της δεκαετίας του 1950, η ομιλία εστιάζει σε μια ιστορική προσέγγιση της προώθησης του καταναλωτικού τρόπου ζωής στην μεταπολεμική Ελλάδα καθώς και στην σύνδεση του με τους πολιτικούς και ψυχολογικούς άξονες (ευημερία, ισότητα, πρόοδος, ανάπτυξη) πάνω στους οποίους χτίστηκε το αφήγημα της μεταπολεμικής Δημοκρατίας.

 

Ημερομηνία: Δευτέρα 27 Μαΐου 2024

Ώρα: 16:00-18:00

To Σεμινάριο πραγματοποιείται στην αίθουσα Σεμιναρίων του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (Βασ. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα, ισόγειο) και είναι υβριδικής μορφής. Ο σύνδεσμος για τη διαδικτυακή παρακολούθηση θα ανακοινωθεί.




Επιστροφή

Newsletter



Η Δράση Αναβάθμιση και Ανανέωση του ιστοχώρου της Ελληνικής Εταιρείας Οικονομικής Ιστορίας χρηματοδοτείται από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση, στο πλαίσιο του Προγράμματος Ενίσχυσης Επιστημονικών Εταιρειών 2016